22. Prediker 4: 17 t/m Prediker 5: 6 - Deel A: H 4: 17 Beter luisteren dan zomaar een offer brengen
De helikopter staat weer aan de grond, we begeven ons weer met Prediker in de realiteit van het aardse bestaan. Maar toch is er vanaf hoofdstuk 5 (preciezer gezegd: vanaf hoofdstuk 4: 17) een verschil met de eerste vier hoofdstukken. Tot nu toe heeft Prediker vooral om zich heen gekeken in deze wereld en heel diep over zijn waarnemingen nagedacht. Maar vanaf nu richt hij zich ook op het geven van goede raad; hoe moet je leven? Opvallend: Prediker begint daarbij met je verhouding tegenover God. Samengevat zegt hij ongeveer dit:
Wees eerlijk en vol ontzag bij de dienst aan God:
H. 4: 17 Let op uw voeten
als u naar het huis van God gaat.
Het is beter dat men naderbij komt om te luisteren
dan om als dwazen een offer te geven,
want die weten niet dat zij kwaad doen.
H. 5: 1 Wees niet te snel met uw mond,
en laat uw hart zich niet haasten
een woord te uiten voor het aangezicht
van God.
Want God is in de hemel
en u bent op de aarde.
Laat daarom uw woorden weinig in aantal zijn.
2 Want zoals de droom komt door veel bezigheid,
zo ook het gepraat van de dwaas door veelheid van woorden.
3 Wanneer u aan God een gelofte doet,
stel dan niet uit die na te komen,
want Hij heeft geen welgevallen aan dwazen.
Kom na wat u belooft.
4 Het is beter dat u niet belooft,
dan dat u belooft maar niet nakomt.
5 Sta uw mond niet toe,
uw vlees te doen zondigen.
Zeg ook niet in de tegenwoordigheid van de engel:
dat was een vergissing.
Waarom zou God zeer toornig worden om wat u zegt,
en het werk van uw handen te gronde richten?
6 Want zoals er in een veelheid aan dromen veel vluchtigs is,
zo is het ook met de veelheid van woorden.
Daarom: vrees God!
De Studiebijbel hanteert voor dit gedeelte een indeling in drieën, en dat is nog niet zo gek:
- H. 4: 17 : hoe ga je naar de tempel?
- H. 5: 1, 2 : hoe moet je bidden?
- H. 5: 3-6 : kom je beloften aan God na!
In deze post kijken we naar het eerste punt:
H. 4: 17 : hoe ga je naar de tempel?
Let op uw voeten betekent zoiets als 'betreed de tempel met eerbied, met ontzag voor God. Die eerbied zie ik ook terug in het 'naderbij komen' in de tweede zin. Je kunt beter naderbij komen om te luisteren, dan om als dwazen een offer te geven. Prediker raadt het offeren op zichzelf niet af, natuurlijk niet, want hij is een kind van zijn tijd, en offeren volgens de wetten van Mozes hoort er helemaal bij. Maar het is heel erg fout om lichtvaardig, oneerbiedig, onnadenkend, uit pure gewoonte te offeren. Dat is als dwazen een offer brengen, en die dénken misschien dat ze goed en vroom bezig zijn, maar ze weten niet dat zij kwaad doen. Je brengt dan je lam, of rund, of wat dan ook bij de
![]() |
Johnreve [Public domain], from Wikimedia Commons |
priester, je laat het volgens de voorschriften slachten, je spreekt de juiste gebeden uit... zonder dat je het meent, zonder dat je echt aan God denkt, zonder aan de betekenis van het brandoffer, slachtoffer, schuldoffer of welk offer dan ook te denken. Dat is dwaas, zegt Prediker, want God ziet met welk hart je dingen doet, en als je hart niet meedoet, dan is dat een belediging voor God.
Dus een offer moet je alleen brengen als je hart erbij is, anders kun je beter komen om te luisteren. Luisteren? Zou er ook gepreekt zijn in de tempel? Ik weet uit het Nieuwe Testament dat er onderwijs gegeven werd in de tempel; Jezus zat als jongen van twaalf tussen de leraars in de tempel, en hij luisterde naar hen en stelde hen vragen (Lukas 2: 46). Zou dat ook in de Oudtestamentische tempeldienst al zo geweest zijn? Deze tekst uit Prediker lijkt daar wel op te wijzen, maar ik weet verder geen Bijbelteksten waaruit blijkt, dat er onderwijs werd gegeven, dat er een soort preken werden gehouden. Maar misschien kan iemand die dit leest hier wel een aanvulling op geven?
Ik ga niet meer naar de tempel, ik laat geen beest meer slachten. Wat moet ik nou met dit vers? Ik leer
![]() |
Pixabay |
ervan dat ik in eerste instantie naar God moet leren luisteren en áls ik in tweede instantie iets voor Hem wil dóen, dan moet ik dat met eerbied en ontzag voor de heilige God doen, met liefde en toewijding, met heel mijn hart. Het schrijven van deze blog bijvoorbeeld; dat moet ik met eerbied en ontzag voor Hem doen, uit liefde tot Hem, met heel mijn hart. Help mij om het zo te doen, Heere God!
Reacties
Een reactie posten